Forbedringer

Bompresenning

Her kommer en opskrift på hvordan du syr en ny bompresenning endda i 2 udgaver.

Bundproppen

2007:

Hvor sidder bundproppen på en Junker 22?

Den sidder normalt ca. 45 centimer fra agterste del af skroget, ikke roret eller ror beslaget i styrbord side.
Indvendigt er den at finde lodret under søventilerne fra cockpittet.

Det er fint at tømme båden for vand når den står på lands, men husk at montere den inden søsætning.

bundprop_110107_01

bundprop_110107_02

Cockpittelt.

Et cockpit telt med format.

Bernhard, Junker 22444 “Angelique” skriver:
Ja endeligt kom foråret, efter at jeg har fået min ny erhvervede junker 22444 (Angelique) pakket ud, klargjort og søsat, skulle jeg jo først til at se på medfølgende sejl m.m. bland andet cockpitteltet, jeg må sige jeg blev ret imponeret, det er stort og med ståhøjde ( jeg er 178 cm) jeg sender et par billeder hvis du syndes at andre kunne havde glæde af at se dem, kan du bruge dem hvor du syndes det er bedst.
Maj 2006.

Junker22444

Gardiner.

Junker22544 har sendt disse billeder med måltagning til nye gardiner til vinduer med alurammer.

Halvmodel.

Her er årets julegave ide til alle Junker sejlere. En meget flot halvmodel hvor Junker 22462 har stået model. Frank Harlev har lavet den. Du kan få den i din egne farver.

Frank har fremstillet mange halvmodeller blandt andet hans egen ACCENT 26 og GRENADA 320 samt en del klassiske både.

Prisen er kr. 700 eller efter aftale.

Mastestøtte.

Den originale masteunderstøtning er meget i vejen så her er et forslag til en udskiftning. Modellen er ikke prøvet på søen endnu, men ser fornuftig ud. Jeg kommer tilbage når der er praktiske erfaringer med denne udgave.

Mastestøtte står den rigtigt.

Der er eksempler på at mastestøtten ikke står lige under masten og dermed kan der ske skader op glasfiberen.

 

Nye sejl og renovering af gamle.

2009:

Junker22196 har set følgende beskrivelse af forbedring af storsejl.

Som du kan se så er jeg ved at ordne storsejlet da rebet er krøbet så der bliver den der store bule i sejlet.

Jeg har valgt at løsne underliget ved bagkanten ogog forliget i toppen ved flynderen fordi her er der syninger og forstærkninger
Rebet var krøbet 7 cm på underliget og 14 cm ved toppen. Jeg håber det jeg har lavet holder som du kan se på billederne har proppet tovværk ind i enderne for at erstatte og lave en pæn overgang.

Jeg har brug tape for at stramme rebet så meget at det kunne presses ind i sejlet. Jeg har lavet nogle kraftige syninger så sytråden kan forstærker det sted rebet er sat sammen.

Du kan se syningen på det billede med hele sejlet D-196 står der på billedet hedder forlig.jpg

men ellers så kan du se hvor meget jeg har trukket snoren ved flynderen der hvor jeg har min finger.

Henning

 

Motor.

Her kommer noget om motorer.

Ror.

Her er et eksempel på de første udgave af roret til en båd med indenbordsmotor.

junker_ror_011 junker_ror_010 junker_ror_009 junker_ror_008 junker_ror_007 junker_ror_006

Et andet eksempel er her.

 

 

 

Alle ror får ruer  🙂

  

Sprayhood.

 

 

Stativ.

Vinduer.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *