Historien bag…

Historien er samlet ved at gennemgå Holstebro Dagblad og sidde i den sorte firkant i København og læse gamle bådblade fra 1969 til 1981, hyggeligt men tidskrævende

Forhistorien

Båden er oprindeligt tegnet af Bjørn Olsen og bygget af Egon Bredgaard. De første modeller hed Hopla og havde modsat hæk end junkeren og blev leveret som et skrog hvor der skulle monteres en træ overbygning af køber. Arne Borghegn tegnede en revideret udgave som er den Junker 22 vi kender i dag. Model byggeren fik lavet et meget stort cockpit der betød at hækken blev ændret til den vi kender.

1972

Historien om Junker 22 og Holstebro Plastværk starter i Sejl og Motors januar nummer 1972. Her er en kort notits om båden. Båden leveres til selvaptering som skrog med overbygning, monteret ror og vinduer, skrog og overbygning er samlet og fenderlisten er monteret. Cockpittet er selvlænsende. Alt i alt er båden nem for selvbyggeren. En anden bådebygger leverer byggesæt til indretningen. Båden beskrives som rummelig med plads til 4 voksne og et par mindre børn, den har pantry, klædeskab, toilet og masser af stuverum.

I september nummeret fortælles der om en dansk sejlbåds succes og det nævnes at der er solgt over 70 stk. i 1972.

I Bådrevyen 1973, der udgives i november 1972 er båden med til en pris af kr. 26.565 fuldt monteret. Som halvfabrikata er prisen kr. 12.937. Som ekstra udstyr leveres en Stormfok 5,30 m2 kr. 460, Genua 13,80 m2 kr. 1075 samt en spiler på 30 m2 til kr. 1035. Priser der i dag nok skal sættes et ekstra nul bagved. Her omtales også at båden leveres med indenbords motor.

1973

I 1973 er båden omtalt i Bådrevyen og i Bådnyt nr. 3, priserne er stort set uændrede. Båden prydede forsiden af Sejl og Motors juli nummer.

Der var til gengæld mange annoncer og de afspejlede prisstigninger. I Sejl og Motor nr.12 kostede selvbyggersættet kr. 11.950 + moms og i nr. 17 kr. 14.200 + moms. De fleste annoncer blev bragt i Sejl og Motor og kun en enkelt i Bådnyt. En enkelt lille annonce reklamerede med salg af master til junker 22.

1974

Bådrevyen meddeler i november at der nu er solgt 250 stk. Junker 22. Bådnyt har den med i deres oversigt i nr. 3.

Der er mange annoncer for båden og i november har fabrikken en der omtaler salget af 250 stk. på 2 et halvt år. Der lanceres samtidigt en 1975 model med ny forluge, stuverum agter og ny rig. Der er priser på for aptering, aluminiums mast, beslag og sejl. Der er kommet en ny farvebrochure af båden.

I sejl og Motor nr. 9 omtales et initiativ til dannelsen af en Junker 22 klub. Det er Bent W. Rasmussen der har fået denne gode ide. I bededagsferien var der Junker træf i Bogense. Det næste stævne er den 13-14 juli i Assens. Stævnet forløb godt trods vejret. Bent Rasmussen vandt den udsatte H.P. vandrepokal. Næste stævne blev fastlagt til store bededags ferien i 1975 på Bogø.

1975

Båden i dag bringer i januar nummeret en omtale af efterårs udstillingen i Bella Centeret. På billedet stor en meget flot Junker 22 i forgrunden. Det er den nye model.

Den nye 1975 model omtales meget fyldigt i en artikel i februar nummeret af Fritid til Søs. Artiklen beskriver den nye forluge, de to lemme til stuverummene agter, det forberede ror samt at båden har fået ny rig med to undervant.

I november omtaler Bådrevyen at der er solgt ca. 300 både over de sidste 6 år, hvordan det hænger sammen med starten i slutningen af 1971 vides ikke.

Annoncerne omtale nu den nye Naver 29 sammen med Junker 22 og der reklameres for selvbygning i vinter månederne. Der var ikke mange annoncer de år.

Junker klubben indkalder til træffestævne 17-18-19 maj i Skærbæk havn i Lillebælt. Om søndagen var der sejlads om H.P.’s vandrepokal.

1976

I Bådrevyen er tiden blevet til 7 år og antallet over 300 stk.

Der var kun 2 annoncer det år, om det skyldtes meget arbejde og et godt salg eller det modsatte er ikke helt klart.

Junker klubben holdt stævne i Juelsminde og sejlede igen om H.P.’s vandrepokal.

1977

Ifølge Bådrevyen er der nu solgt over 500 stk. Junker 22, så fabrikken har haft travlt sidste år.

I en artikel i Sejl og Motor fortælles det at Holstebro Plastværk har udvidet med en hal på 1300 kvm. til en pris af 3 millioner kroner. Der er nu solgt over 500 stk. Junker 22 og over 100 stk. Naver 29. Fabrikken har udvidet med eksport til Norge og Sverige for at undgå at blive ramt af krisetiderne. Alle både er solgt inden de fremstilles.

Den nye Junker 22 Comfort annonceres i Sejl og Motor nr. 18 og i båden i dag med en meget fyldig annonce. Der er omtales også de over 500 både der er solgt.

1978

Bådrevyen har ikke Junker 22 med og alle annoncer handler om den Junker 26 og i slutningen af året Junker 24.

Intet nyt fra Junker 22 klubben.

1979

I Sejl og Motor nr. 1 er der en annonce for junker 26, hvor Junker 22 er nævnt ellers intet fra Holstebro Plastværk.

Et eventyr om bygning af Junker sejlbåde er slut.

Eller er det? Sejler der ikke i dag mange både rundt der blev bygget på Holstebro Plastværk til glæde for mange sejlere. Mange har startet deres sejler liv i en Junker 22 og været glade for det.

1980

Eventyret om Junker bådene var ikke slut. I Sejl og Motor nr. 10 er der en annonce fra Syd Thy Bådværft Aps. der reklamerer at de har Junker 22 til salg. Produktionen er tilsyneladende overgået til dem.

Afslutningen på historien

Der blev højst bygget 600 stk. Junker 22 på Holstebro Plastværk. Produktionen sluttede sommeren 1979 hvor formene blev solgt til det nystartede Syd Thy Bådværft. Værftet byggede ikke nogen Junker 22 og i lukkede i 1983. Alle formene til Junker bådene blev solgt til Holland, men de hentede aldrig dem til Junker 22, der blev destrueret i 2003 inden denne side kom i gang og er derfor tabt for altid.

Båden blev eksporteret til Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz, Frankrig og en til Amerika. Der er også set en på Island.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *