Sommertogt 2007

Årets sommertogt gik som sædvanligt, havde jeg næsten skrevet, ind i Limfjorden. Jeg passerede Limfjordsbroen klokken 0900 og var i Løgstør kl. 16:30.

Vejret var som det plejer, blæsende og især ved Gjøl bredning er det træls, senere var der høj sol. I Løgstør havn er der som regel plads helt inde ved kanalen, der er trangt for de andre både kan ikke kommer derind.
Næste dag gik turen til Harrevig, hvor DS har udlagt nogle fine anker bøjer. har blev jeg hentet indtil stranden i robåd og med en fornem åben Mercedes SL250 kørt i sommerhus, med hyggeligt samvær.
Videre til den hyggelige Sillerslev Havn, hvor Thorleif bor og har sit virke. Da vi havde skiftet for bremser på hans bil, (det var ikke for tidligt) gav han en god frokost. En god vandre tur til Ørding kirke og noget der skulle være et Smede Museum, men ikke var det, gav trætte ben.

Kursen blev sat efter Venø havn, hvor jeg endnu ikke har overnattet, og med en frisk vind forbi Livø Tap, gik blæsten frisk over Limfjordens vande. Vandre turen gik blandt andet til campingpladsen, der har egen anløbsbro, og hvor Torben fra de berømte Ølentusiaster har fået plads til sin campingvogn i forreste række til næste år. Så er målet for næste års sejlads klart. Torben serverer meget godt øl.

I Holstebro-Struer Lystbådehavn mødtes jeg med Peter fra Junker22553. Peter sejler glad og gerne ud på Vesterhavet for at komme til Limfjorden og sejle. Peter er ved at rigge sin båd til langfart, se under Junker22553, Vi snakkede junker 22 til langt ud på natten. Peter forsatte mod Sillerslev, hvor hans motorbåd skulle ligge. Jeg fandt nye 2 junker 22 i havnen.

Efter en overnatning i Oddesund Havn, gik turen til Lemvig for motor i den stride vestenvind. Oddesund broen åbner 15 og 45 minutter over hel. I Lemvig er Museum for religiøs kunst et besøg værd. Jeg var lige hjemme for en kort bemærkning. Ideen var at jeg skulle til Thyborøn og Agger, der er de eneste steder jeg ikke har overnattet i Junkeren og derfor var en tur værdig.
Efter tre dage med blæst og besøg af flere hold venner, gik turen tilbage til Oddesund broen, en dag hvor der var lovet frisk vind og ikke kuling. Det viste sig nu at der var en vejrudsigt hos dmi.dk der omhandlede Vestjylland og den gælder i Nissum bredning, så lærte jeg det. Det blæste i hvert fald, og til sidst var genuaen, rullet ind til en stormfok og jeg sejlede stadig op til 6 knob. Ved broen nåede jeg det lige netop ikke, så jeg hang på bølgerne i en halv time mere. Nå, på den anden siden var der masser af vind og små bølger, så turen gik til Glyngøre hvor det blæste 12-14 m inde i havnen.

Nu var jeg kommet ind i fjorden og med rigtigt sejler vejr gik turen til Hvalpsund. Her mødte jeg Michael i Susan Himmelblå, i hans båd er der et mærke fra Sydthy båd aptering. Efter et besøg hjemme og i Ørslev Kloster gik turen til Livø, hvor jeg fik plads på den yderste mole. Helt fint når det ikke blæser, men klokken 1 om natten vågnede jeg ved at båden hoppede op og ned. der var ikke andre pladser i havnen, så jeg startede motoren og sejlede i natten mulm og mørke til Rønbjerg Lystbådehavn. Her var der mørkt, og lige inden for indsejlingen tårnede der et kæmpeskib op, der ikke var der sidst. Nå efter lidt famlen rundt fandt jeg en fin plads og sov videre. Næste morgen kunne jeg konstateret at de var et uddybnings fartøj der lå lige i indsejlingen.

Efter endnu en blæsende overligger dag gik turen tidligt næste dag til Attrup Lystbådehavn. Igen med en kvart genua til 6 knob. I Attrup er der normalt et Cafeteria, men på denne tid af året havde de kun åbent i weekenden. dagen efter gik turen på en spejlblank fjord tilbage til Sundby Hvorup sejlklub.

Turen var på knapt 200 sømil og varede 20 dage.

Junker22543 på Venø.

Junker22543 og Junker22553

Junker22553, Peter gør klar til afsejling.

Junker22436 apteringskilt.

Junker22543 på bolværket på Livø.

Junker22543, morgen kaffe med kage på Rønbjerg feriecenter.